Nácvik chůze s pomůckami

Pomůcky napomáhají při chůzi zapojením rukou a jejich reakčních schopností. Zvyšují vaši stabilitu, pocit jistoty i výdrž v chůzi. Snižují zatížení dolních končetin, odlehčují a snižují bolestivost kloubů a páteře. Současně ale zvyšují zatížení Vašich rukou, zápěstí a ramen. Proto je důležité nacvičit správný úchop, napřímení zad a udržování těžiště blízko před tělem.

Pomůcky pro zvýšení stability prostřednictvím opory o ruce dělíme na hole, berle a chodítka. Vycházkovou hůlku doporučujeme při lehkých poruchách rovnováhy. Nejvhodnější je hůlka s madlem tvaru labutí šíje, které vytváří stabilní oporu pro ruku a je prevencí proti bolestem rukou a vzniku syndromu karpálního tunelu.

Nácvik chůze s pomůckami a cvičení k úlevě (PDF leták ke stažení; 5,62 MB)

  • Správná technika chůze s holí, berlemi, s chodítkem a jednoduchá cvičení.
  • Podívejte se na video na konci tohoto článku.

 

 

Důležitá je správná délka hole – nastavíte ji v napřímeném stoji. Spusťte paži podél těla a rukojeť hole by měla stát vedle zápěstí. To Vám umožní mít při chůzi loket lehce pokrčený. Nesprávná délka hole či berle zbytečně přetěžuje ramenní kloub a páteř.

 

Používejte hůl na opačné straně, než je Vaše onemocnění. Pokud tedy máte problémy s pravou nohou, noste hůl v levé ruce. Někdy to však další onemocnění nedovolují a tak je možné nosit hůl i na stejné straně.

 

Francouzské berle používejte v páru – dosáhnete tím přirozené zatížení páteře a snížíte bolestivost. Berle doporučujeme, pokud je nutné více odlehčit dolní končetiny, než je možné s vycházkovou hůlkou. Zejména pak po zlomeninách, operacích a degenerativních onemocněních.

Důležitou částí hole je koncovka – je vyrobena z gumy a podobně jako boty, podléhá opotřebení. Doporučujeme ji alespoň dvakrát do roka zkontrolovat pohledem a v případě opotřebení vyměnit. V zimním období používejte koncovku s hroty pro lepší stabilitu. Stejně tak je vhodné i na boty použít natahovací protiskluzové návleky, které jsou dostupné ve zdravotnických potřebách.

 

Chodítka – jsou určena pro osoby se zvýšenou poruchou rovnováhy. Poskytují stabilnější oporu a výrazněji odlehčují dolní končetiny. Neumožňují však zdolávaní překážek jakými jsou schody a zvýšené prahy. Při používání chodítka nepřepadávejte do zvýšeného předklonu. Držte se těsně za chodítkem, čímž udržíte svou stabilitu pod kontrolou i během otáčení a změny směru.

Chodítka jsou často vybavená úložným prostorem pro nákup, či malé zavazadlo, držákem vycházkové hole,
sedátkem a brzdami. S takto vybaveným chodítkem pak dokáže senior absolvovat příjemnou vycházku se svačinou a lahví pití, či malým nákupem. Obsluhu a zejména citlivost brzd si nacvičte na rovném povrchu v doprovodu další osoby. Snížíte tím riziko pádu.

 

Nácvik chůze s pomůckami a cvičení k úlevě (PDF leták ke stažení; 5,62 MB)

  • Správná technika chůze s holí, berlemi, s chodítkem a jednoduchá cvičení.

 

 

Seniorské hry

Několik tipů, jak spojit potřebný trénink se zábavou.